LPP:er på Diamantens fritids

                                                                            

                                                                               Böshölken                                                                               

Syfte

En del i vårt arbete att göra barnen medvetna och få dem att förstå sambandet, ansvar under frihet.
Att vara rädda om fritids saker som är barnens saker under deras vistelse på fritids.
Få barnen att ta ansvar för sitt fritids saker.

Centralt Innehåll

Svenska språket:I olika sammanhang, där man beskriver och kommunicerar olika företeelser. Termer och begrepp. Förmåga att sätta ord på sina tankar, känslor, idéer, erfarenheter och åsikter och kunna förmedla dem till sina medmänniskor. Skapande och estetiskt uttryck: Lättare att sätta igång och skapa om man vet var allt materia och saker man behöver finns och att allt är i bra skick. Så att man inte behöver börja skapandet med att säg tvätta. Detta i sig kan ta bort lusten att skapa.
Natur och samhälle:Möjlighet till att skapa frågeställning och medvetenhet hos barnen gällande ordning och reda. Hur ser det ut på olika arbetsplatser och institutioner? Hur ser vi i Sverige på detta med att städa och plocka iordning eter sig? Matematik: Matematiskatermer och begrepp som beskriver olika företeelser och sammanhang inom detta med att plocka upp och iordning efter sig. Lek:Bös holken är utformad efter en lekfull ide.Fysisk aktivitet: Bös holken töms en gång i veckan på vår städdag. Barnen får då hjälpas åt med att sortera (öga-hand och finmotorik) och gå och ställa sakerna eller material där det skall vara. 

Genomförande

Under veckodagarna finns det alltid barn som på grund av olika anledningar inte har plockat iordning eller ställt tillbaka material eller saker. Utan det kan ligga i princip var som helst. Under sista halvtimman innan stängning brukar den pedagog som är kvar gå runt och plocka iordning så att fritids ser anständigt ut till nästa dag. Då vi har begränsat med tid att städa och plocka, så brukar vi lägga ner material och saker som vi hittar ligger framme i bös holken. Denna kommer att under vår städdag tömmas av barnen själva.
Under tiden som bös holken inte är tömd, ja då är sakerna och materialet ”borta”.  Om man så gärna vill ha det som man saknar och det ligger i bös holken, så får man själv leta och plocka upp det.

Utvärdering

Någon gång i december månad.

                      

_____________________________________________________________________________________________


Tema: Mario värld av pärlor
                                                                                                                                                          
                                                                                                                                  
  Syfte

Erbjuda barnen ett stimulerande och meningsfullt pyssel i form av ett längre gemensamt projekt. Socialt umgänge, att kunna ha kul tillsammans. Prata och umgås samtidigt som vi pysslar. Detta för att hjälpa barnen utveckla och stärka gemenskapen bland gruppen. Ge barnen en möjlighet till rekreation genom pyssel.

Centralt Innehåll

Språk och kommunikation: svenska språket i olika sammanhang. Förmåga att kunna utrycka och kommunicera ut sina tankar, känslor, åsikter och idéer. Kunna föra dialog och ha samtal med andra. Etikett vid diskussioner och samtal med andra. Svenska språket i skrift. Kunna utrycka och kommunicera tankar, idéer och åsikter genom skrift. Skapande och estetiska uttryck:Temat kan hjälp till att visa barnen hur bilder kan framställas. Hur små delar bildar en helhet. Erfarenhet av att jobba med olika material. Utveckla intresse och lust för att skapa. Uppmuntra till att våga ta egna initiativ. Vilken figur vill jag göra? Utveckla barnens sinne och känsla för olika estetiska upplevelser så som färg och form.
Natur och samhälle: Temat utgår från barnens kulturella intressen och erfarenheter som referenspunkt. Dataspelet, dess miljö och figurer är något alla barnen har stora kunskaper och erfarenheter om. Vad utgör och definierar denna värld som skall skapas? Matematik:Logiskt tänkande. Kunna följa och härma ett mönster. Olika Matematiska begrepp så som exempelvis, stor, liten, större, mindre, färre, fler, delar, bitar osv. Fysisk aktivitet:Stimulera och utveckla barnens finmotorik. Kunna ta pincettgrepp. Sortera, limma fast och sätta upp. Utevistelse:Finns inget hinder i att barnen skulle kunna sitta ute och pärla vid acceptabelt väder. Itk:Använda internet för att hitta och titta på figurer och saker som hör till världen barnen skapar. Lära sig att använda sökmotor. Ipad och laptop. Dokumentera arbetet fortlöpande genom blogg och bilder. Vad är en blogg? Hur fungerar den? Hur man lägger ut foton på en blogg. Lek:Temat är utformat så att barnen skall känna så lite krav som möjligt och uppleva det som lekfullt. Därför utgick vi från ett kärt video spel som majoriteten har positiva erfarenheter av.


Genomförande

Pedagogerna ser till att allt material som behövs är redo och finns tillgängligt.
Färger, papper, penslar, muggar, pärlor, och pärlplattor.
Under en samling informeras barnen om temat och får instruktioner.
Pedagogerna hjälper barnen att dela in sig och sätta sig i olika lokaler.
Barnen får exempelvis dela på att måla miljö, så att alla som vill får vara med och måla den.
Pedagogerna har skrivit ut de aktuella figurerna i mall form för pärlorna. De behöver bara välja och följa mallen. Pedagogerna modererar och ser till att inga figurer glöms bort och att det inte blir ett överflöd av andra. När det är dags så brukar en pedagog stryka pärlplattor. Landskapet som barnen har målat sätts upp i raketen rummet och därefter limmar barnen upp figurerna. Själva alstret är i sig vår dokumentation ihop med bilder och skriftliga inlägg från barnen på vår blogg.



Utvärdering

Vi strävar efter att ha en utvärdering klar i början på december.
_____________________________________________________________________________________

                                                       
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Mellanmål/Legendo
                                                                                                                                                                               

Syfte

Barnen skall äta mellanmål. Socialt umgänge. En trevlig stund tillsammans. Bordsick.
I dessa tider av sk Fake News, göra barnen medvetna om det som kallas för källkritik genom legendo aktiviteten som vi några dagar har ihop med mellis.

Centralt Innehåll

Svenska språket: svenska språket i sociala sammanhang. Förmåga att interagera, kommunicera och uttrycka i ord sina tankar, känslor, erfarenheter och åsikter. Skapande och estetiska uttryck:Använda sin inlevelseförmåga, fantasi, kreativitet och visualiseringsförmåga i att kunna sätta sig in i andras situation, tankar och erfarenheter. Vid legendo berättelsen kunna föreställa sig det som berättas.Natur och samhälle: Nyheter, skrönor, legender och olika kulturella företeelser, både svenska och andra kulturers.
Matematik:Turordning, matematiska begrepp som beskriver företeelser och andra saker.
 Fysisk aktivitet:Öga-hand motorik. Träning av finmotorik och koordination. Gå med ett glas mjölk exempelvis.Utevistelse: I enskilda fall inta mellis ute. Ha med oss på utflykter. ITK: Söka info och material på nätet så som filmklipp, texter, berättelser etc.

Genomförande

Under själva mellanmålet då barnen ändå skall sitta och äta, tänkte vi utnyttja tiden ibland till att presentera olika berättelser, nyheter och legender till barngruppen. En av pedagogerna har omsorgsfullt valt ut en berättelse och berättar den högt för alla barnen. Sedan så får barnen en tid på att diskutera sinsemellan om berättelsen. Är det falsk? Eller är det sant? Efter en stund så tar pedagogen till orda och frågar barnen vad de tror och tycker. Sedan berättar pedagogen om det är/var sant eller falskt. Pedagogen fortsätter en stund till att ha dialog med barnen. Hur tänkte du? Varför trodde du så på ett icke anklagande sätt. Syftet är ju att göra barnen medvetna om att vara källkritiska i dessa tider. Just detta syftet med aktiviteten informerar vi barnen om. Alltså varför vi valt denna aktivitet.

Dokumentation

Någon gång i december månad.

______________________________________________________________________________________


                                                                Fri lärande lek
                                                                                                                                                         

Syfte

Genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva sin identitet, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera.

Central Innehåll

Språk och kommunikation:  Svenska språket i olika sammanhang. Träna förmågan att samtala, lyssna, föra dialog. Träna på att sätta ord på sina känslor, behov, åsikter och tankar. Utveckla medvetenhet om att vi tolkar och uppfattar ord och uttryck på ett högst subjektivt sätt.
Skapande och estetiskt utryck: Den fria leken ger barnen många möjligheter till stimulans och utveckling av deras kreativitet, fantasi, inlevelse och visualiseringsförmåga. Möjlighet till att manifestera egna lösningar och påverka lek eller sin aktivitet. Exempelvis bygga kojor, skapa sitt eget material vid behov. Så som biljetter till cirkus, teater etc. Natur och samhälle:Genom leken har barnen möjligheter att på sitt sätt bearbeta kulturella samhällsinfluenser som de kommer i kontakt med och har erfarenhet av. Exempelvis etnicitet, könsroller och roller i generell bemärkelse. Den fria leken ges också utrymme vid utevistelse. Då blir det naturupplevelse. Barnen kan där använda naturen och naturliga material i sin lek. Lek:Initiera, organisera och kunna delta i olika lekar och roller. Både inomhus och utomhus. Närmiljön kan erbjuda möjligheter till berikande av uteleken.
Fysisk aktivitet: Lekformen erbjuder möjlighet till utveckling av en allsidig rörelseförmåga.
Vilket innebär en möjlighet till att utveckla en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egna fysiska Lära sig att planera och praktiskt utföra fysisk aktivitet utifrån lokaler, utrymme och miljö. Utevistelse: Olika årstider erbjuder olika möjligheter och kan influera barnens fria lek. Därmed berika leken. Möjlighet att utnyttja närmiljö i samma syfte. Besöka lekplatser och SAIK.
Matematik:Ett redskap att i leken beskriva vardagliga företeelser och för att lösa vardagliga problem. Termer, så som framför, bakom, bredvid, större, mindre, fler, färre etc. Fysik och logiskt 
tänk vid olika konstruktioner. Ordnings sammanhang. Itk:Ipad med olika appar och spel. Vänja sig vid användandet av Ipad. Utnyttja Internets möjligheter till egen informationssökning och eventuell inspiration.

Genomförande

Som pedagoger tar vi ett eller flera steg tillbaka och ger barnen utrymme och möjligheter till egen fri lärande lek, alternativt sysselsättning. Det är viktigt att vi som pedagoger kollar och är lyhörda för barnens olika behov av fri lek. På vilket sätt kan vi berika den? Introducera och köpa nytt material? Kan möblering av lokaler influera och ändra barnens lek? I syfte att berika den. Pedagog kan initiera en lek eller vara en inspiratör. Det är sådana tankar och analyser som bör finnas hos pedagogerna under deras passiva observerande av den fria lärande leken.

Utvärdering

I slutet på maj 2019 kommer en utvärdering av den fria lärande leken.

___________________________________________________________________________________





                                                                                                                                                            
 Tema: Ljud och ljudmiljö

Syfte

Göra barnen medvetna om hur ljud påverkar oss människor vare sig vi vill det eller inte.
Få barnen att förstå att de kan påverka sin ljudmiljö till det bättre.  Denna kunskap och medvetenhet hoppas vi skall bidra till en bättre studie ro i skolan och rent generellt en bättre ljudmiljö för oss all på fritids.

Centralt Innehåll

Svenska språket: Ord och termer som beskriver och talar om företeelser, fakta, erfarenheter och upplevelser kring detta valda temat. Så som exemplevis decibel. Gemensamma samtal. Föra dialog med andra. Förmågan att kommunicera sina ord, tankar, åsikter till andra. Förmåga att kunna lyssna, och förstå vad andra säger. Kunna ta emot och följa instruktioner från pedagogerna.Skapande och estetiska uttryck: Hur påverkas vi av exempelvis musik? Är det skadligt för oss om vi lyssnar väldigt högt på musik eller ljud som vi gillar? Skriva och dekorerar små finna skyltar till bilder. Måla till musik på bilden i skolan. Hur kan vi förändra vår ljudmiljö? Idéer tankar och förslag?Natur och samhälle: Hur högt låter det när vi är ute på olika ställen på skolgården? Vad händer med ljudet ute? Varför händer det? Hur högt låter det inne hos rektorn? Hur högt låter det inne på fritids och de olika miljöerna vi vistas på? Vad är skadligt?
Hur högt låter ett flygplan? Hur högt låter det i en verkstad? Har vi så högt fast det inte låter lika högt?
Tinnitus vad är det? Kan man få det? Varför och hur? De som jobbar på jobb som har dålig ljudmiljö har de skydd mot det?Fysisk aktivitet: Gå runt och mäta både ute och inne i olika sammanhang och lokaler.
Mäta hos andra avdelningar, köket och villan. Bära med sig ipad. Finmotorik i handhavande av Ipad och dess appar. Matematik:Enhet och termer. Decibel, Skala. Toner, Volym. Matematiska termer som beskriver olika ljudföreselser. ITK: Filmsnuttar om ljud och ljudmiljö. Använda Ipad som decibelmätare. Använda Ipad till att fota de olika utrymmen och uteplatser som vi mätt på. Dokumentation. Söka på internet om mer information fodras kring något specifikt. Lyssna på musik och olika ljud.


Genomförande

Samlingar under mellanmålet. Där vi samtalar och för dialog med barnen. Eventuellt kanske vi kan ha denna samling precis efter att barnen har kommit till fritids. Allt för att utnyttja den lilla tid vi har tillförfogande. Instruktioner och annan information ges under samlingarna också av pedagogerna som intar rollen som arbetsledare. Så som exempelvis vilka som skall gå och mäta var någonstans. Eller om något annat behövs göras. Så som exempelvis att nu skall vi dokumentera det hela. Skriva ut bilderna och sätta upp dem tillsammans med att lappar på utmätt decibel. Samlingarna är så att säga forumet. I övrigt så finns pedagogerna till förfogande på avdelning som hjälp. Vi ser till att fixa fram material och apparater som är nödvändiga. Med samling inkluderat så jobbar vi med detta i ungefär 1 timme per gång.
Ljudmiljö temat tar vid efter Mario World. Vi har temaarbetet på måndagar och startar med de efter höstlovet. Vi beräknar vara klara lagom till december.

Utvärdering

I början på december skall vi försöka göra en utvärdering.
_____________________________________________________________________________________________



Pulsen/värdegrundsarbete 


Syfte

Ta hänsyn till personliga behov av vila och aktivitet. Stimulera och utveckla barnens förmåga att kunna skapa och upprätthålla goda relationer. Att kunna samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt. Utveckla förmågan att sätta ord på sina tankar och känslor. Socialt umgänge. Lära känna varandra på ett annat plan. Bidra till insikten om att vi alla fungerar lika trots att vi är olika. Bidra till insikt om att vi kan tycka och tänka olika, men att detta inte skall hindra oss från att kunna umgås, arbeta eller respektera varandra.


Centralt Innehåll

Språk och kommunikation:Använda det svenska språket i social interaktion. Etik vid gruppsamtal. Låta varandra tala till punkt. Framföra egna tankar, åsikter och argument i fråga om olika områden och frågor. Ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter. Skapande och estetiskt uttryck:Använda sin visualiseringsförmåga och fantasi. Kunna vara kreativ. Våga ta initiativ. Natur och samhälle:Vissa frågor berör eller har någon form av förankring i vår nuvarande kulturella syn som råder i dagens samhälle. Barnens egna erfarenheter, referenser och upplevelser. Matematik:Barnen kommer i kontakt med termer som först och sist, turordning. före, efter, tid (när aktiviteten börjar och när den slutar) Lek:Avslappningen är tänkt att bidra till en avväpnande och kravlös atmosfär. Lekens natur är att den är och upplevs som kravlös. Pedagogen kommer att poängtera att här finns inga rätt eller fel. Att det här handlar om att inse att vi alla upplever vår omgivning och oss själva på vårt egna individuella och subjektiva sätt. Itk: Flippat Klassrum och Flickers.

Genomförande

Pedagogen gör i ordning lokalen innan barnen kommer. Eventuell avslappningsmusiken sätts på och sedan välkomnar pedagogen barnen personligen och de får smyga in en och en. Efter att alla barn som vill har kommit in och funnit sin plats. Så är det bara avslappningsmusiken som skall höras. Barnen får ligga eller sitta upp. Avslappningsmomentet håller på i ca 3 min. Övergången till Pulsen skall ske på ett mjukt sätt. Pedagogen drar några frågeställningar eller samtalsämnen från Pulsen lådan. Pedagogen bestämmer turordningen innan pedagogen läser upp pulsen kortet. Det är viktigt att alla som vill, får och har möjlighet till att svara och dela med sig av sina tankar och åsikter. Pedagogen intar nu rollen av en moderator och ser till att turordningen hålls och reglerar samtalslängden vid behov. Pulsen håller på i max 30min. 


Utvärdering

En utvärdering av pulsen kommer strax innan juluppehållet.
___________________________________________________________________________


                                                                                                  
                              
                                                                                                                                                                           
Utevistelse 

Syfte

Vår närmiljö utomhus är också ett pedagogiskt utrymme som är fullt med olika slag av pedagogisk potential. Fri lek ute, pysselmaterial från självaste naturen. Rörelse där främst grovmotorik tränas, etc.
Att vara ute i naturen skall också ge barnen en ökad medvetenhet om hur naturen och exempelvis dess årstider påverkar oss. Att exempelvis klä sig efter rådande väder. 

Centralt Innehåll

Svenska Språket: Ord och termer som beskriver olika företeelser, fenomen i naturen och barnens utemiljö. Språket i sociala sammanhang, när barnen interagerar och leker med varandra. Förmåga uttrycka tankar idéer och upplevelser. Förmåga att lyssna och ta till sig instruktioner från pedagog eller andras tankar och idéer. Ord och termer i samband eller relation till utevistelse. I situationer så som på och avklädning. Skapande och estetiska uttryck:Den fria leken ger barnen många möjligheter till stimulans och utveckling av deras kreativitet, fantasi, inlevelse och visualiseringsförmåga. Möjlighet till att manifestera egna lösningar och påverka lek eller sin aktivitet ute. Exempelvis bygga kojor, skapa eget material eller låtsats och föreställa sig saker och ting. Stora möjligheter att skapa ute i naturen av det naturen ger. Bygga snögubbar och kojor. Måla stenar etc. Vuxen styrd pedagogiskt planerad ute aktivitet. Natur och samhälle: Naturen och barnens utemiljö är ett pedagogiskt utrymme med enorm pedagogisk potential. Olika naturliga företeelser och fenomen. Årstider. Växter. Förändringar ute. Kläder efter väder. Hur påverkas vi av naturen? Hur påverkar vi naturen? Grön flagg arbete. Allemansrätten. Kulturella aktiviteter utomhus. Midsommarfirande. Studiebesök alt besök från olika organisationer (idrott, kulturella och övriga) som finns i barnens närmiljö.Fysisk aktivitet: Grovmotorik. Lekformen erbjuder möjlighet till utveckling av en allsidig rörelseförmåga i olika sammanhang ute. Vilket innebär en möjlighet till att utveckla en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egna fysiska förmåga. Kunna planera och praktiskt utföra fysisk aktivitet utifrån utrymme och miljö. Lagsport, samarbete, hänsyn och respekt. Vuxen styrd pedagogiskt planerad rörelseaktivitet. Musik och dans ute.Matematik: Matematiska termer i olika sammanhang ute. I barnens egna sociala interaktion i exempelvis lek. Stor. mindre, fler, färre, bakom, framför etc. Poäng, tabell, slut summa vid eventuellt idrotts eller annan sportaktivitet. Antingen initierad och upprätthållen av barnen själva eller vid vuxen styrd pedagogisk planerad rörelseaktivitet. Minnes ruta, hur många kottar var det? Hur många långa pinnar var det? Korta pinnar? Vem bygger högst på kortast tid? Etc. ITK: Fotografera olika företeelser eller fenomen ute. Arbeta artistiskt med bilder tagna ute eller på annat sätt arbeta digital eller vanligt med dem. Spela in naturliga ljud. Hur tyst är det ute i skogen? Möjlighet att söka på nätet för mera information om naturliga företeelser, fenomen och andra intresse om detta skulle uttryckas. Titta på Youtube eller läsa om naturliga fenomen och företeelser som kanske inte finns i barnens omedelbara miljö, eller i Sverige. Filma, fota ..dokumentera olika aktiviteter ute. Skype-besök till annat fritids? Eller Skype studiebesök till olika organisationer av intresse.

Genomförande

Fri lärande lek ute där barnen ges möjlighet till att själva få påverka sitt behov av rekreation. Som pedagoger tar vi ett steg bakåt och är aktivt passiva. (observerar och analyserar, vem leker med vem? Vad brukar de leka? Är det någon som alltid är själv?) Under förekommande stunder spontant sporadiskt förekommande vuxenstyrda eller vuxen initierade lekar alternativt aktiviteter. Även inslag av helt planerade vuxenstyrda aktiviteter. Pedagogerna försöker enligt möjligaste mån och förutsättningar tillhandahålla barnen material och leksaker för deras lek och pyssel utomhus.

Utvärdering
Någon gång i början på april månad 2019.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Välkommen till vårterminen 2019

Nu startar vi upp vårterminen 2019. Vi har en ny veckoplanering som ni kan se här på sidan. Nästa vecka smäller det äntligen. Då börjar melo...